گروه تجهيزات و ماشين آلات
 
آیا اتهام ناتوانی به هپکو با مافیای واردات رابطه دارد؟
گروه تجهيزات و ماشين آلات - همزمان با رسانه‌ای شدن مجوز واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین اتهاماتی هم به شرکت هپکو وارد شد.
 
به گزارش ماین نیوز، حدود ۴ روز پیش در تاریخ ۲۸ دی امسال بود که غفاری معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در مصاحبه‌ای با اشاره به وضع نامطلوب ماشین‌آلات راهداری از واردات ماشین آلات زیر سه سال برای راهداری و راه‌سازی و امور ساختمانی در لایحه بودجه سال آینده خبر داد.
متهم کردن شرکت هپکو به ناتوانی

غفاری همچنین اتهاماتی هم به شرکت هپکو که بزرگترین مجموعه تولید کننده ماشین آلات راهسازی و معدنی ایران و خاورمیانه است هم وارد کرد.

او گفت: در سال ۹۸ بودجه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی این ماشین‌آلات از محل اعتبارات خسارات حوادث طبیعی تصویب شد، اما سازمان برنامه بودجه این مبلغ را به شرکت هپکو پرداخت کرد و قراردادی با آن‌ها بسته شد تا این شرکت برای سازمان راهداری خودرو تولید کند که البته یک پیچ هم از آن خودرو‌ها تحویل سازمان راهداری نشد.
موافقت کمیسیون تلفیق بودجه با واردات ۵۰ هزار خودرو در سال آینده

فردای این روز محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای کمیسیون تلفیق با واردات ۱۰هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین به کشور موافقت کردند.
عضو شورای اسلامی کار شرکت هپکو : اتهامات ناتوانی هپکو کذب محض است

اتهامات غفاری معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی واکنش مسئولان شرکت هپکو را در پی داشت و عضو شورای اسلامی کار هپکو این اظهارات را کذب محض دانست.

سیدامیر میرناصری عضو شورای اسلامی کار شرکت هپکو سخنان معاون وزیر راه مبنی بر پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان به هپکو در دو سال گذشته را تکذیب کرد و این سخنان را بهانه‌تراشی برای واردات ماشین آلات دانست و از معاون وزیر راه خواست سند و مدرک اتهاماتش را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

میرناصری با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند واردات کنند هپکو را ناتوان جلوه دهند تا از این طریق به اهداف خود برسند قرارداد با شرکت هپکو را به شرح زیر عنوان کرد.

بر اساس مصوبه سه وزارتخانه، قراربود وزارت و راه و شهرسازی ۳ هزار دستگاه برای تجهیز ناوگان راهداری‌ها به شرکت هپکو ثبت سفارش دهد، اما تنها پیش پرداخت ۵۰ دستگاه را آن هم امسال به شرکت هپکو واریز کرد که در دستور کار تولید قرار گرفته و اکنون در حال تولید است.

بر اساس قرارداد منعقد شده با شرکت هپکو زمان تحویل ماشین‌آلات اواسط سال ۱۴۰۱ است و هنوز زمان تحویل این ماشین آلات فرا نرسیده است که معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ادعا کرده یک پیچ هم تحویل سازمان راهداری نشده است.

میرناصری عضو شورای اسلامی کار شرکت هپکو گفت: جای سوال است که معاون وزیر راه چرا و بر اساس کدام مستندات چنین سخنانی را مطرح و شرکت هپکو را به بی‌تعهدی متهم کرده است و آیا این اتهامات وزارت راه و شهر سازی و اتهامات معاون وزیر صمت مبنی بر ناتوانی تولید در شرکت هپکو و مانع شدن این شرکت واردات معادن، پشت پرده‌هایی دارد که به صورت هماهنگ این موارد مطرح می‌شود؟

بر اساس سندی که عضو شورای اسلامی کار شرکت هپکو ارائه کرده تاریخ قرارداد وزارت و راه و شهرسازی با شرکت هپکو خردادماه امسال است و شرکت هپکو متعهد شده ۱۴ ماه پس از انعقاد قرارداد نسبت به تحویل دستگاه‌ها اقدام کند که تا تیرماه سال ۱۴۰۱ باید ماشین آلات را تحویل دهد.
ترخیص ۲ هزار دستگاه دامپتراک با فشار دلالان

پیش از این هم علی جودکی دبیر اتاق بازرگانی اراک ۴ دی گفت: ۲ هزار دستگاه دامپتراک وارد گمرکات کشور شده که عواملی در کشور فشار آورده اند و در نهایت مجوز ترخیص برای آن صادر شده است.

جودکی افزود: می‌گویند واردات موقت است و این هرگز پذیرفتنی نیست؛ چراکه امکان بازگشت مجدد کالا به گمرک یا مبدا وجود ندارد؛ و با گذشت ۶ ماه از عبور موقت کالا، به واردات قطعی تبدیل می‌شود و این واردات تولید شرکت هپکو را مجددا به مدت حداقل ۵ سال با رکود و توقف مواجه می‌سازد.
هپکو و انتقاد استاندار مرکزی از دلالان ماشین آلات سنگین

مخلص الائمه استاندار مرکزی ۹ دی امسال در نشست با رسانه‌ها در سالن جلسات استانداری در اراک در خصوص هپکو گفت: دلالان خیلی قدرت دارند و در این مسئله نامه محرمانه به رئیس جمهور زدیم.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب: 59645
 
مرجع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان