سياستهاي صادرات فولاد، نيازمند نگاهي بلندمدت
گروه صنایع معدنی
>فولاد
- در طول ماههاي سپري شده از سال جاري، افت كمسابقه در ميزان سرمايهگذاري امور زيربنايي و ديگر صنايع پايهاي فولادبر از قبيل خودروسازي و حمل و نقل، ساختمان، ساخت ماشينآلات و ديگر صنايع مرتبط با توليد و انتقال انرژي موجب ركود گسترده و فراگير در صنعت فولاد و كاهش متوالي حجم خريدها و قيمت انواع مصنوعات فولادي شد.
به گزارش ماین نیوز، طي اين مدت و درحاليكه اغلب توليدكنندگان فولاد بهخصوص بخش خصوصي، تجار و بازاريان فعال در اين بخش روزهاي سختي را پشت سر گذاشتهاند، اخيرا طبق بخشنامه گمرك صادرات محصولات فولادي و شمش بدون اخذ مجوزهاي صادراتي تا پايان خرداد ماه سال 93 براي بازرگانان، واحدهاي توليدي و حتي شركتهاي خدمات فني و مهندسي آزاد شده است.
اما ابلاغ اين بخشنامه كه به اعتقاد بسياري از فعالان صنعت فولاد ديرهنگام بوده، انتقادهايي را به همراه داشته است.
چند روز پيش دبير انجمن توليد كنندگان فولاد ايران با بيان اينكه سياست توسعه صادرات در اين بخش يك ضرورت محسوب ميشود گفت: تعيين زمان تا پايان خرداد ماه براي صادرات فولاد، يك مشي محافظهكارانه بوده و با واقعيات بازار همخواني ندارد، مضاف بر اينكه شرط قائل شدن براي صادرات به زيان فعاليت در اين عرصه منجر ميشود.
به گفته خليفه سلطان بايد دوره زماني صادرات محصولات فولادي حداقل به مدت يك سال پيشبيني شود تا اين امر بتواند زمينه بهبود فعاليت توليدكنندگان فولادي را فراهم سازد. در همين حال يكي ديگر از اعضاي انجمن توليدكنندگان فولاد ايران نيز با بيان اينكه بازار فولاد با ركود روبهرو است اعلام كرده است: بازار صادرات نيازمند سياستي دراز مدت است، نه اينكه فقط در يك مقطع كوتاه، محصولي ارائه شود و بعد از آن دوباره فروش قطع شود.
با اين تفاسير مساله آزادسازي صادرات شمش و محصولات فولادي با توجه به اينكه راه يافتن به بازارهاي صادراتي و يافتن كشورهاي مقصد امري زمانبر بوده و از سوي ديگر مساله ركود بازار داخل كماكان پابرجاست، به نظر ميرسد نبايد در طول يك دوره كوتاه مدت تعريف و از سوي سازمانهاي مربوطه اعمال شود.
اگر سياستگذاران ما قائل به اعطاي اين امتيازها و پيادهسازي سياست توسعه صادرات و جايگزيني واردات هستند، اين مهم بايد در طول يك دوره ميان مدت و بلندمدت تعريف شود تا از اين راه فولادسازان نيز بتوانند به خوبي روي سياستهاي فروش خود در بازارهاي خارجي برنامهريزي و سياستگذاري كنند، در غير اينصورت بهرغم تمامي تلاشها، توليدكنندگان ما به موفقيت ماندگار و پايداري در امر صادرات برون مرزي دست نخواهند يافت.
به عنوان يك نمونه عيني از موفقيت يكي از توليدكنندگان داخلي براي فروش محصول خود در خارج از كشور، سايت متال اكسپرت گزارش داده است، با كاهش فشار تحريمها عليه ايران، كارخانه فولاد خوزستان موفق به ورود به بازار صادرات تختال شده است.
ظاهرا قيمتهاي اين عرضه كننده رقابتي بوده و موفق به فروش خوبي در تناژ بالا شده است. قيمت فعلي تختال ايران در خاور دور تا 50 دلار از قيمتهاي سيآياس پايينتر است، از اينرو فولاد خوزستان 35 هزار تن اسلب را به تايوان براي حمل ماه مارس فروخته است، هرچند برخي اظهار كردهاند هنوز مذاكره نهايي براي قيمت صورت نگرفته است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 3261
مرجع : روزنامه دنیای اقتصاد