گروه معادن سنگ آهن
 
گزارشي از وضعیت بازار جهانی سنگ‌آهن با افزایش فعالیت معادن هند
سنگ‌آهن ایران از نوسان عرضه جهانی مصون است
گروه معادن >سنگ آهن - هند با تجدید قرارداد اجاره ۹ معدن از ۱۳ معدن این کشور به دنبال افزایش تولید سنگ‌آهن است به طوری که با این اقدام ۷۰ درصد معادن سنگ‌آهن با ظرفیت ۵/۱۰ میلیون تن( ۵/۱۴ میلیون تن قبل از تحریم ) به بهره‌برداری مجدد خواهد رسید.
به گزارش ماين نيوز، این میزان ذخیره در منطقه گوا واقع شده که از مجموع ۱۵ معدن سنگ‌آهن در میانگین، گرید ۵۸ درصد را به خود اختصاص داده است. از این رو شرکت‌های هندی به دنبال این هستند که تا پایان سال آینده میلادی با طی کردن مراحل اداری و کسب مجوزهای لازم، شرایط را برای بهره‌برداری بیشتر از این معادن فراهم کنند.

برنامه شرکت‌های هندی برای فعال کردن معادن سنگ‌آهن در شرایطی در حال رخ دادن است که این کشور به‌تازگی تعرفه صادراتی این محصول را ۳۰ درصد قرار داده است. از طرف دیگر در این کشور به دلیل وسعت بالایی که دارد، حمل مواد معدنی با هزینه بالایی روبه‌رو است که مجموع این موانع، رقابت‌پذیری و فعالیت معادن این کشور را با محدودیت مواجه کرده است.

با این حال شرکت‌های معدنی هند به امید این هستند که پایان سال ۲۰۱۵ میلادی میزان تعرفه صادراتی سنگ‌آهن کاهش یابد یا دولت برنامه گسترده‌ای برای راه‌اندازی کارخانه‌های فولاد اجرایی کند تا تقاضای داخلی سنگ‌آهن بالا رود. این محصول در هند به دلیل عیار پایینی که دارد، توفیق بالایی برای فروش در بازار داخلی ندارد و تولیدکنندگان تنها چشم به بازار‌های کشور چین دوخته‌اند گرچه چین با تغییر در ساختار فعالیت شرکت‌های فولادی و تعطیلی برخی شرکت‌های فرآوری کوچک، بازار واردات سنگ‌آهن‌های کم عیار را محدود کرده است.

سنگ‌آهن ایران از عرضه جهانی مصون است

دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی در رابطه با تاثیر افزایش تولید سنگ‌آهن هند بر بازارهای جهانی گفت: برای اینکه نقش سنگ‌آهن هند را در بازار جهانی ارزیابی کنیم باید سهم این کشور از پاسخ به تقاضای جهانی را بدانیم.

این کشور کمتر از ۱۵ درصد سنگ‌آهن موردنیاز دنیا را تامین می‌کند که نسبت به کشوری همچون استرالیا که بین ۴۰ تا۵۰ درصد بازار را در اختیار دارد بسیار ناچیز است. از این رو اگر این کشور برنامه گسترده‌ای برای فعال کردن معادن خود داشته باشد، نمی‌تواند تاثیر چندانی بر تغییر قیمت جهانی سنگ‌آهن بگذارد.

کامران وکیل در باره اثر عرضه بیشتر هند در محدود شدن بازارهای سنگ‌آهن ایران افزود: از آنجایی که ایران کمتر از ۲۰ میلیون تن سنگ‌آهن صادر می‌کند و در مقابل کشورهایی همچون برزیل ۳۵۰ میلیون تن و استرالیا ۴۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن به بازارهای جهانی تزریق می‌کنند، نقش ایران بسیار کمرنگ تر از آن است که متاثر از عرضه بیشتر سنگ‌آهن هند باشد زیرا بازار در اختیار دو رقیب اصلی و سنتی خواهد ماند. از طرف دیگر وقتی یک کارخانه در چین کوره‌های خود را براساس ویژگی سنگ‌آهن ایران طراحی کرده است به طور قطع به بازار وارداتی جدیدی فکر نخواهد کرد زیرا برای تغییر کوره‌ها هزینه زیادی را متحمل خواهد شد.

او با اشاره به اینکه هزینه حمل‌ونقل و صادرات سنگ‌آهن ایران بیشتر از ارسال این محصول از برزیل به چین است، ادامه داد: ایران برای حمل سنگ‌آهن از کشتی‌های ۵۰ هزار تنی استفاده می‌کند و همین منجر می‌شود که صادرات هر تن سنگ‌آهن به چین ۲۵ دلار هزینه داشته باشد. این در حالی است که صادرات سنگ‌آهن از برزیل به چین تنها با ۷ دلار امکان‌پذیر است. بنابراین کشورهایی که سهم زیادی از بازار صادراتی سنگ‌آهن دارند، به دلیل تاثیری که ارز صادراتی این محصول در اقتصاد آنها دارد، کاهش حاشیه سود را به حذف شدن یا کمرنگ شدن نقش‌شان از بازار جهانی ترجیح می‌دهند چراکه در صورت کاهش صادرات سنگ‌آهن این کشورها با خیل عظیمی از بیکاران جدید مواجه خواهند شد و تبعات آن برای اقتصاد آنها جبران‌ناپذیر خواهد بود.

برنامه استراتژیک معادن سنگ‌آهن هند

هند عنوان پرجمعیت‌ترین کشور دنیا را یدک می‌کشد، مسئله‌ای که منجر شده درصد بالایی از مردم این جامعه در بیکاری مطلق به سر برند. از طرف دیگر این کشور که به شدت به دنبال اجرایی کردن برنامه‌های توسعه‌ای برای رسیدن به سطح بالایی از اقتصاد جهانی است به گونه‌ای که طرح‌های زیربنایی زیادی در دست اجرا دارد به همین دلیل نیاز بالایی به مصرف فولاد و دیگر مواد زیرساختی دارد که برای تامین آنها علاوه بر اینکه برنامه افزایش واردات فولاد را دنبال می‌کند راه‌اندازی و بهره‌برداری بیشتر از معادن سنگ‌آهن را راهی برای جبران نیاز داخلی و رفع معضل بیکاری می‌دانند.

همچنین هند برای تامین نیاز سنگ‌آهن خود تنها به فعال کردن معادن کشورش اکتفا نکرده است بلکه با ورود به سرمایه‌گذاری در معادن کشورهای همسایه به دنبال جبران نیاز داخلی شرکت‌های فولادی است که در آینده نزدیک و به سرعت در این کشور ایجاد خواهند شد. به طور قطع وسعت بالای این کشور عامل دیگری است که ریل‌گذاری و توسعه حمل‌ونقل ریلی را جزو اولویت‌های این کشور قرار داده که درنهایت برای ایجاد آن به تولید آهن بسیاری نیاز خواهد بود.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 18611
 
مرجع : روزنامه گسترش صمت