گروه صنایع معدنی فولاد
 
چالش افزايش كيفيت در صنعت فولاد
ماین نیوز: با بررسي صنعت فولاد در ايران خواهيم ديد که عمر اين صنعت نزديک به نيم قرن بيشتر نيست؛ صنعت فولاد در اين مدت فعاليت چنداني نداشته و با در نظر گرفتن اين مطلب که هميشه نياز و تقاضاي بازار بيشتر از عرضه آن بود کشور ما هميشه در رده يکي از واردکنندگان اصلي فولاد بود، لذا هيچ گونه نيازي به تبليغات و بازاريابي در اين صنعت عظيم حس نمي شد.

اما حدود 2 سال اخير به علت بسياري از مسائل از قبيل تعدد افزايش توليدکنندگان داخلي فولاد، رکود اقتصادي به علت تحريم هاي به وجود آمده و همچنين افت شديد تقاضاي بازار، جدول عرضه و تقاضا کاملامعکوس شد و عرضه بيشتر از تقاضاي صنايع فولادي شده و کالاي توليدشده در کارخانه ها با حجم بالادر انبارها تجميع و باعث رقابت شديدي بين توليدکنندگان شده است. به همين خاطر در حال حاضر توليدکنندگان فولاد داخلي نياز شديد بازاريابي و تبليغات جهت معرفي و عرضه کالاي خود را حس مي کنند و جاي خالي اين بخش مهم کاملاملموس است.

بازاريابي صحيح توليد

به نظر مي رسد هر واحد توليدي و کارخانه هاي فعال در زمينه صنعت فولاد جهت ادامه فعاليت خود و زنده نگهداشتن اين صنعت بايد حتما مجهز به واحد و يا دپارتماني به نام بازاريابي و تبليغات جهت معرفي و ارائه کالاي توليدي خود باشند که اين بخش با فعاليت موثر خود و ارائه خدمات به شرح زير باعث رشد و ترقي و ادامه حيات اين صنعت مي گردد:

1- معرفي، توليد و ايجاد برند، به شکلي که هم اکنون شاهد اين هستيم که بسياري از شرکت ها جهت معرفي و شناسايي برند کالاي خود سالانه ميليون ها دلار خرج تبليغات به اشکال مختلف و در زمينه هاي متفاوت مي نمايند به گونه اي که مصرف کننده تنها با ديدن آرم آن برند حاضر به خريد گران تر هم مي شود.

2- مطالعات جهت توجيه اقتصادي توليدات شرکت، به اين معنا که واحد بازاريابي بايد توانايي اين را داشته باشد که با بررسي و مطالعه بازارهاي داخلي و خارجي اين رهنمود را به مديريت شرکت عرضه نمايد که توليد چگونه کالايي در آن زمان با استقبال بيشتري مواجه خواهد شد و همچنين چطور مي توان با کاهش قيمت ها و عرضه کالاي بهتر بازار رقابت را در دست گرفت.

3- شناسايي مناطق مختلف و بازارهاي تقاضا: يک بخش بازاريابي قوي بايد کليه مناطق و محل هايي که چه در داخل و چه در خارج از کشور مصرف کننده کالاي توليد شده شرکت مي باشد را شناسايي و با توجه به نياز آن منطقه و همچنين در نظر گرفتن هزينه هاي حمل و نقل و جابه جايي، نسبت به ارائه طريق جهت در دست گرفتن بازارهاي داخلي و خارجي، اقدام نمايد.

4- اطلاع از تکنولوژي مرتبط: بخش بازاريابي به طور مستمر بايد از پيشرفت هاي علمي و تکنولوژي که در زمينه توليد کالاموثر است مطلع بوده تا بتواند پيش بيني هاي لازم و چشم انداز صحيحي در خصوص نياز بازار در سال هاي آتي از لحاظ نوع و حجم محصول به طور آماري دقيق در اختيار شرکت بگذارد تا در صورت نياز هرگونه تغييراتي در زمان مناسب انجام پذيرد.

5- شناسايي رقبا: شناخت کامل از رقباي بازار از لحاظ کيفيت محصول، حجم توليدي، قيمت، استراتژي فيزيکي در زمينه توليد، قيمت هاي حمل و نقل و... يکي از مهم ترين وظايف بخش بازاريابي است.

6- شناخت بازارهاي جديد: به واسطه ايجاد يک سيستم قوي در نهاد بازاريابي مي توان آخرين اطلاعات مربوط به بازارهاي جديد داخلي و خارجي را در کمترين زمان ممکن کسب نمود و جهت اشباع اين بازارها اقدامات موثري انجام داد.

7- چشم اندازهاي توليد محصول و اهداف شرکت در آينده: بخش بازاريابي با توجه به اطلاعات و آمارهايي که از بازارهاي داخلي و خارجي در دست دارد، بايد نسبت به ارائه اهداف بلندمدت براي 5 سال آينده، اهداف ميانه براي يکسال آينده و اهداف کوتاه مدت براي سه ماه آتي برنامه ريزي دقيق داشته باشد.

8- توسعه تبليغات و خلاقيت در ادبيات تبليغاتي: شناخت اينکه چگونه تبليغات در افکار عمومي و مصرف کننده محصول شرکت تاثيرگذار است يکي از اهداف و وظايف مهم بخش بازاريابي است، بسيار شاهد بوده ايم که يک تيزر تبليغاتي چگونه در فروش محصول يک برند خاص تاثيرگذار بوده است.

9- شناسايي راه هاي مختلف تبليغات و پيش بيني بودجه لازم جهت آن، تبليغات از طريق رسانه هاي عمومي از قبيل کانال هاي تلويزيوني و راديويي، نشريات و مجلات، روزنامه ها، بيلبوردهاي تبليغاتي، نمايشگاه هاي تخصصي، کنفرانس ها، چاپ کاتالوگ و CDهاي تبليغاتي، ايجاد سايت هاي اينترنتي، وزارت صنايع و غيره.....

10- فعاليت هاي روابط عمومي: در بخش بازاريابي حتما بايد نسبت به پرورش و آموزش صحيح تعدادي از پرسنل که به عنوان بازارياب مشغول به کار هستند اقدام گردد تا آنان بتوانند به طور موثر نسبت به تماس با مشتري، تشويق متقاضيان به خريد محصول، نحوه صحيح برخورد جهت ايجاد فضاي اعتمادسازي، اطلاع رساني دقيق در مورد خدمات پس از فروش اقدام نمايند.

11- ساماندهي نمايشگاه ها و سمينارها: از آنجايي که صنعت فولاد جزو محصولات خاص است و مصرف کننده خاص خود را دارد لذا يکي از اساسي ترين وظايف اين بخش شناسايي سمينارها و نمايشگاه هاي مرتبط به اين صنعت در اقصي نقاط دنيا است تا با پيش بيني هاي لازم براي هزينه و زمان شرکت در اين نمايشگاه ها اقدامات لازم صورت پذيرد.

12- داشتن اطلاعات دقيق از روند توليد داخل سازمان: بخش بازاريابي بايد با ارتباط با مديريت QC، کنترل کيفي، انبار، به طور مستمر از مقدار حجم توليد، کيفيت و کميت محصول توليدي، مازاد توليدي، کالاي پيش فروش شده و تمامي اطلاعات مرتبط به اين مطلب اطلاعات جامع و دقيقي داشته باشد.

13- فروش آنلاين و اينترنتي: با توجه به پيشرفت دنياي تکنولوژي در کليه زمينه ها، چنانچه از اين مطلب دور بيفتيم قطعا متضرر خواهيم شد. با به وجود آوردن يک سايت اينترنتي دقيق مي توان به طور آنلاين نسبت به فروش محصولات اقدام نمود که خود باعث کاهش بسياري از هزينه ها، حذف واسطه ها، کاهش اشتباهات در زمينه فروش و امور مالي خواهد شد.

در آخر بايد متذکر شوم که با توجه به رفع تحريم ها و به وجود آمدن ارتباطات خارجي، زنگ خطري نيز براي توليدکنندگان محصولات فولادي به صدا درآمده و هرچه سريع تر بايد نسبت به اقداماتي که باعث ادامه حيات اين صنعت عظيم است عمل نمود، تا پيش از آنکه هجوم کالاي خارجي کل بازارهاي داخلي را از چنگ توليدکنندگان داخلي خارج سازد.

*سيدرضا شهرستاني
رئيس هيات مديره شرکت کلاچ
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۶
کد مطلب: 26421
 
مرجع : روزنامه دنیای اقتصاد