گروه صنایع معدنی سیمان
 
اختلاف نظر سیمانی وزارت راه و وزارت صنعت
گروه صنایع معدنی >سیمان - مسئولان و دست اندرکاران بخش راه و شهرسازی با شتاب زده خواندن روند تولید سیمان و برهم خوردن نظام صادرات این محصول، بر خلاف نظر وزیر صنعت، معدن، تجارت مبنی بر افزایش صادرات سیمان به 120 میلیون تن، این رویه را اشتباه خواندند و علت آن تغییر ذائقه جهانی به استفاده از مواد جایگزین در ساخت بتن به دلیل معضلات زیست محیطی دانستند.
به گزارش ماين نيوز، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن تجارت در تاریخ 23 آبان 93 در جریان سفر به استان زنجان اظهار کرد: سیمان، اساس و خمیرمایه توسعه است و با توجه به روند رو به رشد این صنعت طی سال گذشته شاهد صادرات 20 میلیون تن سیمان بوده ایم. همچنین طبق پیش بینی های صورت گرفته این میزان باید در 10 سال آینده به 120 میلیون تن افزایش پیدا کند.

نعمت زاده با اشاره به لزوم توجه به بازارهای داخل و خارج از کشور در فروش سیمان، تصریح کرد: راه اندازی ترمینال سیمان در غرب و جنوب کشور برای صادرات این محصول به کشورهای همسایه و بازارهای خارجی باید مورد توجه قرار گیرد.

شاید این موضوع در وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل طول عمر 10 ساله ساده کنار گذاشته شد، اما در وزارت راه و شهرسازی و کارشناسان عمرانی کشور، دستمایه تحقیق و بررسی قرار گرفت؛ به طوری که رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نخستین همایش ملی رویه های بتنی که در تاریخ 9 اردیبهشت در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص توسعه صنعت سیمان و خبری مبنی بر افزایش تولید سیمان با هدف صادرات 120 میلیون تن اظهار داشت: در یک حرکت شتاب زده صنعت سیمان در سنوات گذشته به سقف تولید 100 میلیون تن رسید.

وی افزود: این درحالی است که باید به جای حرکت در مسیر صادرات سیمان به دنبال تولید برای تامین نیاز داخلی گام بر داشته شود. لذا در حال حاضر با وجود تعداد محدود مشتریان سیمان در جهان باید میزان مصرف در بخش احداث را افزایش دهیم.

علی اکبر رمضان پور، دیگر سخنران کنفرانس ملی رویه های بتنی نیز در بخشی از سخنان خود به اظهارات وزیر صنعت اشاره کرد و گفت: رویه در پیش گرفته شده و تعریف چشم انداز برای افزایش صادرات سیمان به 120 میلیون تن و در نهایت فروش خاک پخته، غلط است.

وی تصریح کرد: حتی امروزه در روسازی بتنی به دلیل مسائل زیست محیطی و جلوگیری از تولید دی اکسید کربن( co2) از مواد دیگری برای جایگزینی سیمان استفاده می کنند.

گفتنی است تا این لحظه تنها 10 درصد از راه های کشور آن نیز با حمایت وزیر راه و شهرسازی به روسازی بتنی اختصاص یافته است و کشور های عراق، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، کویت، پاکستان، قطر، سومالی، ترکیه، امارات، گرجستان، عمان، تانزانیا، عربستان، ارمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، واتیکان، هند، سوازیلند و چین، 24 بازار صادراتی صنعت سیمان ایران در سال 2012 را تشکیل می داده اند و اتفاقات اخیر منطقه تاثیر قابل توجهی طی این دوسال بر بازار سیمان گذاشته است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب: 24124