به گزارش ماين نيوز، در هر حال آنچه مسلم است حضور واسطهگران در اکثر بازارها به امری غیرقابل انکار مبدل شده و حتی در برخی از موارد به دلیل آنچه ضعف بازاریابی گفته میشود نبود واسطهها به زیان تولیدکنندگان نیز منتهی میشود. البته باید توجه داشت که بحث دلالی علمی در اکثر کشورهای توسعه یافته به صورت دانشی آکادمیک تدریس شده و مورد توجه قرار گرفته است اما آنچه باعث تفاوت دلالی علمی با دلالیهای موجود است استفاده از رانتهای اطلاعاتی به همراه سرمایههای هنگفتی است که در نهایت تاثیر زیادی را بر بازار مصرفی خواهد گذاشت.
هوشنگ پالیزیان مدیر کارخانه سیمان سفید نیریز درخصوص فعالیت دلالان معدنی در صنعت سیمان میگوید: همواره در بازارهای مختلف عدهای هستند که با عنوان واسطه نسبت به خرید و فروش محصولات اقدام کرده و باعث بر هم زدن نظم بازار میشوند و این موضوع راجع به صنعت سیمان نیز صدق میکند.
وی با بیان اینکه ورود دلالان به بازار با شرایط اقتصادی حاکم بر آن ارتباط دارد، گفت: دو سال قبل زمانی که نرخ ارز با نوسانات بسیاری همراه بود بازار سوداگران سیمان گرم شد و آنها با استفاده از این موقعیت با خرید سیمان با روشهای مختلف و صادرات آن به کشورهای دیگر به سود سرشاری دست یافتند.
پالیزیان به نوع سیمان تولیدی براساس نوع نیاز و سفارش خریدار اشاره کرد و گفت: خروجی کارخانههای سیمان براساس درخواست تقاضاکنندگان متفاوت بوده و نوع سیمان صادراتی با سیمانی که به مصرف داخل میرسد متفاوت است.
مدیر کارخانه سیمان نیریز با بیان اینکه بحث دلالی بیشتر روی محصول اصلی تولید یعنی سیمان و کلینکر است، ادامه داد: بسیاری از شرکتهای تولیدکننده محصولات خود را به صورت نقد فروخته و فروش اعتباری بهندرت اتفاق میافتد. چراکه فروش سیمان به صورت مستقیم بوده و از طریق عاملهای خرید انجام میشود.
وی افزود: البته باید توجه داشت بحث دلالی در سیمان بیشتر در حوزه صادرات صورت میگیرد و از آنجایی که امکان تهیه سیمان در داخل کشور از طریق عاملهای فروش کارخانجات فراهم است دلیلی برای حضور دلالان در این بخش وجود ندارد البته در برههای از زمان و به دلیل کاهش عرضه از سوی کارخانجات در بازار داخل نیز دلالی سیمان رونق گرفت که نهایتا با افزایش تولید و عرضه دلالی نیز از رونق افتاد.
وی با بیان اینکه دلالان روشهای متعددی برای خرید سیمان و صادرات آن دارند، گفت: در حوزه صادرات سیمان شاهد حضور دلالان و واسطهها هستیم به گونهای که این افراد از روشهای گوناگونی برای تهیه سیمان مورد نیاز خود اقدام میکنند. به عنوان مثال در برخی از موارد این افراد با شناسایی عاملهای خرید کارخانهها نسبت به خرید این محصول اقدام کرده و سیمانی را که برای مصرف داخلی کشور تولید شده به کشورهای دیگر صادر میکنند.
همچنین یکی از مواردی که تاثیر زیادی هم در بازار صادراتی و در برخی از موارد در بازار داخلی دارد خرید حجم بالای سیمان به صورت نقدی از تولیدکنندگان و بهرهمندی از تخفیفات بالاست. درواقع تولیدکنندگان از آنجایی که به پول نقد نیاز دارند حاضر به فروش سیمان درخواستی با تخفیفات بالا هستند که این موضوع باعث میشود واسطهها با خرید سیمان و دپو کردن آن زمینه کاهش عرضه و افزایش قیمت را فراهم آورده و هم در بازار داخلی و هم از طریق صادرات سودهای کلانی را به جیب بزنند.
وی همچنین یکی دیگر از روشهای این افراد را نفوذ در بازار سیمان دانست و افزود: واسطهها با خرید سیمانهای موجود در بازار و جمع آوری آن در مقیاس زیاد با همکاری عاملهایی که در بنادر و مرزهای ایران قرار دارند نسبت به صادرات این محصول به کشورهای حاشیه خلیجفارس اقدام میکنند.
مدیر شرکت سیمان نیریز همچنین به کیفیت نامطلوب برخی سیمانهای تولیدی در داخل کشور اشاره کرد و گفت: برخی از این کارخانهها که محصولات آنها از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و برای فروش محصولشان با مشکل مواجه هستند به ناچار برای تامین هزینههای تولید با دلالان وارد معامله شده تا از طریق آنها نسبت به فروش محصولات خود اقدام کنند.
وی همچنین با بیان اینکه تقریبا تمام کارخانههای تولیدکننده سیمان در نزدیکی معادن ساخته شده و مالکیت این معادن در اختیار کارخانه است، گفت: امکان فروش مواد اولیه سیمان که همان سنگ آهک است به دلالان و افراد متفرقه وجود ندارد و تمام آنها به مصرف کارخانه میرسد.
نقش واسطهها در پیداکردن بازارهای مصرفی
حسن حسینقلی، رئیس کمیته سرب و روی ایران نیز در مورد وضعیت بازار سرب و روی و فعالیت واسطهها میگوید: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی یکی از سازمانهایی است که با سهمیهبندی کردن خاکهای معدنی مورد نیاز برای تولیدکنندگان سرب و روی از ورود دلالان به این عرصه جلوگیری کرده واین درحالی است که بهندرت فروش این خاکها به واسطهها نیز دیده شده است.
وی در ادامه تغییر و نوسان در قیمت ارز را یکی از مشکلات رایج در بازار صادراتی این محصولات دانست و گفت: تولیدکنندگان این صنعت برای صادرات محصول خود با کمک گرفتن برخی افراد که در واقع نقش واسطه را بازی میکنند، نسبت به پیدا کردن بازارهای مصرفی اقدام میکنند. این افراد در واقع صاحبان تریلرهای ترانزیتی هستند که به دلیل آشنا بودن با شرایط بازار با پیدا کردن مشتریانی از کشورهایی همچون چین نقش بازرگان را بازی کرده و راه را برای صادرات این محصولات هموار میکنند.
رئیس کمیته سرب و روی در خصوص فروش و صادرات شمش روی نیز به نقش واسطهها اشاره کرد و گفت: واحدهای بزرگ تولیدکننده این محصول به طور مستقیم محصولات خود را از طریق بنادر جنوبی کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس یا ترکیه صادر میکنند. اما واحدهای کوچک مقیاس که امکان پیدا کردن بازار مصرفی و ایجاد ارتباط با آنها را ندارند از این واسطهها کمک گرفته تا بتوانند محصولات را به فروش برسانند.
وی گفت: فروش محصولات به واسطه به دلیل اینکه به صورت کلان انجام میشود در نتیجه نرخ تخفیف برای آنها زیاد نبوده و همین امر سبب شده تا ضرر زیادی برای تولیدکنندگان نداشته باشد.